WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PLIKÓW COOKIES
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji znajdzie Pan(i) w Polityce prywatności.
Może Pan(i) w każdej chwili wyłączyć zapisywanie cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.
Jeżeli akceptuje Pan(i) stosowanie cookies, chcąc kontynuować nieprzerwane przeglądanie tej witryny, proszę kliknąć „ZGADZAM SIĘ”.

ZGADZAM SIĘ

dlaczego używane

Dlaczego używane?

A czy kupiłeś/-aś już kiedyś fabrycznie nowy samochód w polskim salonie?
Nie!? To bardzo dobrze! Dlaczego?
Dlaczego używane?

A czy kupiłeś/-aś już kiedyś fabrycznie nowy samochód w polskim salonie?
Nie!? To bardzo dobrze!
Dlaczego?

Ponieważ:
  • ledwie wyjeżdżając z salonu samochód traci aż 10-30% wartości;
  • już po dwóch latach eksploatacji auto potrafi stracić nawet 60% swojej wartości początkowej;
  • jesteś związany nietanim serwisowaniem gwarancyjnym [obowiązkowe (w praktyce) przeglądy w ASO];
  • wykwalifikowani serwisanci ASO nierzadko rozkładają ręce w przypadku awarii (nawet błahych);
  • naprawy gwarancyjne (nawet kilkukrotne) często nie przynoszą skutku – klient zostaje z problemem sam;
  • nieuczciwe praktyki ASO (klient słyszy: „Wada eksploatacyjna - nie podlega naprawie gwarancyjnej”, a przy tym otrzymuje z powrotem pobrudzony poniszczony niesprawny samochód);
  • gwarancja mechaniczna i tak nie obejmuje tzw. materiałów eksploatacyjnych (np. klocki hamulcowe, świece, paski, filtry, a czasami nawet sprzęgła czy amortyzatory);
  • okres bezusterkowej eksploatacji pojazdu nowego jest ściśle związany z długością okresu gwarancyjnego (podzespoły, części, elementy samochodu projektowane są na określony czas/ przebieg pojazdu, dlatego też często kosztowne awarie pojawiają się krótko po wygaśnięciu gwarancji);
  • często po niewielkim przebiegu ujawniają się wady fabryczne modeli (szczególnie nowych, które są niedopracowane, nieprzetestowane odpowiednio, mają szereg uciążliwych wad wieku dziecięcego);
  • stosunek sprzedawców w salonach samochodowych do nabywców pojazdów zmienia się nierzadko diametralnie po podpisaniu umowy, zapłacie i odbiorze pojazdu;
  • rabaty cenowe usypiają czujność klienta (salony samochodowe nie zarabiają głównie na sprzedaży pojazdów, lecz na ich serwisowaniu).

Krótko mówiąc… po zakupie nowiutkiego wymarzonego auta na gwarancji fabrycznej Twoje prawdziwe problemy mogą się dopiero pojawić…

Minusy:
  • szybka utrata wartości (10-30% po wyjechaniu z salonu, nawet 60% po dwóch latach);
  • nietani serwis gwarancyjny (ASO);
  • nieuczciwe praktyki ASO;
  • często niedouczeni serwisanci;
  • gwarancja mechaniczna i tak nie obejmuje tzw. materiałów eksploatacyjnych;
  • kosztowne awarie często pojawiają się krótko po wygaśnięciu gwarancji;
  • wady fabryczne nowych modeli (uciążliwe usterki wieku dziecięcego);
  • przedmiotowy stosunek sprzedawców do klientów po podpisaniu umowy;
  • rabaty i promocje usypiają czujność klienta (nieprzemyślane zakupy);

Krótko mówiąc… po zakupie nowiutkiego wymarzonego auta na gwarancji fabrycznej Twoje prawdziwe problemy mogą się dopiero pojawić…

dlaczego z Niemiec

Dlaczego z Niemiec?

Zgodnie z głębokim wewnętrznym przekonaniem hołduję sprawdzonej zasadzie: najpierw człowiek, później auto!
Co to znaczy? To znaczy, że ważniejsze jest dla mnie to, od kogo kupuję, niż to, co kupuję...

Takie komfortowe warunki transakcyjne stwarza rynek niemiecki. Oczywiście tam także dochodzi do oszustw, tam również można się przysłowiowo „sparzyć”, tam też trzeba uważać. Natomiast obowiązują w Niemczech jednak pewne reguły gry, których się powszechnie przestrzega. Przynajmniej z kilku powodów: zakorzeniona uczciwość transakcyjna, dobre obyczaje, kultura wzajemnego kontaktu, dbałość o dobrą opinię, elementarna przyzwoitość. Nie mówiąc już o tym, że to się po prostu opłaca: nie chcesz zostać oszukanym – nie oszukuj!

Czyli jeśli „przepuścisz” niemieckie oferty przez grube, a później cienkie sito, trafnie ocenisz jakość kontaktu, wzbudzisz zaufanie, a może nawet sympatię, dogadasz się i uzyskasz odpowiedzi na trapiące Cię pytania i wątpliwości, to już bardzo wiele! Jeśli dodatkowo wynegocjujesz satysfakcjonującą Cię cenę, no i oczywiście zadziałasz szybciej niż „konkurencja”, możesz być całkiem spokojny, że Twój wyjazd po wymarzony samochód nie okaże się jedynie kosztowną przejażdżką i że to, co zobaczysz na miejscu będzie co najmniej odpowiadało opisowi, zdjęciom i zapewnieniom oferenta. A zdarza się też nierzadko, że rzeczywistość przekracza oczekiwania…

Dlaczego zatem właśnie z Niemiec?
Dlatego, że przemawia za tym przezorność, rozsądek i rachunek ekonomiczny…

Zalety:
  • lepszy stan techniczny pojazdów z Niemiec [np. 200 tys. km przejechane po niemieckich drogach ma się nijak do podobnego przebiegu w Polsce; wpływa na to m.in.: lepszy stan nawierzchni dróg i autostrad, czystsze powietrze, czasami też lepsza jakość paliwa, większy reżim kontrolny przy okresowych przeglądach technicznych, wyższa kultura serwisowania pojazdu (oryginalne części/ porządne zamienniki, brak fałszywej zgubnej oszczędności przy naprawach i remontach)];
  • bogatsze wyposażenie standardowe i opcjonalne od wyposażenia podobnych samochodów sprzedawanych w Polsce oraz mniejsza usterkowość pojazdów nowych przeznaczonych na rynek niemiecki (podwójne standardy produkcyjne… niestety!);
  • niewielka różnica porządnej zadbanej młodej „używki” z Niemiec w porównaniu do samochodu fabrycznie nowego pod względem stanu technicznego, wizualnego, czystości wnętrza, komory silnikowej, stopnia zużycia części i podzespołów;
  • nawet wyższa cena zakupu w stosunku do podobnego używanego auta w Polsce (koszty sprowadzenia, rejestracji, drogie euro) zwraca się szybko w postaci Twojej radości, satysfakcji i świętego spokoju z serwisem (nierzadko solidny pakiet startowy w cenie: samochód świeżo po przeglądzie serwisowym i technicznym, wymianie części, płynów, co skutkuje brakiem dodatkowych nieprzewidzianych kosztów i znacznym spadkiem ryzyka wystąpienia kosztownych awarii w najbliższej przyszłości);
  • ogromna podaż (największy rynek samochodowy w Europie);
  • mniejsze ryzyko oszustwa niż w innych krajach zachodnich (np. Francja, Belgia, Włochy);
  • brak potrzeby robienia „przekładki” (jak przy samochodach z Wielkiej Brytanii i Irlandii);
  • bliskość Polski (niższe koszty dojazdu niż np. do Niderlandów, Szwajcarii, Włoch).
Dlaczego z Niemiec?

Dlatego, że przemawia za tym przezorność, rozsądek i rachunek ekonomiczny, a zgodnie ze sprawdzoną zasadą "najpierw człowiek, później auto" ważniejsze dla mnie jest to, od kogo kupuję, niż to co kupuję...

Takie komfortowe warunki transakcyjne stwarza właśnie rynek niemiecki. Oczywiście tam także należy uważać (oszustwa), natomiast obowiązują tam jednak pewne reguły gry, których się powszechnie przestrzega (zakorzeniona uczciwość transakcyjna, dobre obyczaje, kultura wzajemnego kontaktu, dbałość o dobrą opinię, elementarna przyzwoitość). Nie mówiąc już o tym, że to się po prostu opłaca: nie chcesz zostać oszukanym – nie oszukuj!

Pozostałe zalety:
  • lepszy stan techniczny pojazdów z Niemiec [drogi, powietrze, paliwo (choć nie zawsze), większy reżim kontrolny (przeglądy techniczne), wyższa kultura serwisowania (oryginalne części/ porządne zamienniki)];
  • bogatsze wyposażenie standardowe i opcjonalne;
  • mniejsza usterkowość pojazdów nowych (podwójne standardy produkcyjne);
  • niewielka różnica (stan techniczny, wizualny) porządnej zadbanej „używki” z Niemiec względem samochodu fabrycznie nowego;
  • wiele oferowanych pojazdów świeżo po przeglądzie serwisowym i technicznym, wymianie nietanich części, płynów, niezbędnych naprawach;
  • ogromna podaż (największy moto-rynek w Europie);
  • mniejsze ryzyko oszustwa niż w innych krajach zachodnich (np. Francja, Belgia, Włochy);
  • brak potrzeby robienia „przekładki” (auta z GB, IRL);
  • bliskość Polski (niższe koszty dojazdu niż np. do Niderlandów, Szwajcarii, Włoch).

procedura (D,PL)

Niezbędne kroki do podjęcia, ażebyś mogła/ mógł cieszyć się swoim nowym autem z Niemiec…

W Niemczech (D):
1/ Verkäufer (Sprzedający):
przejrzeć dokumenty, zaświadczenia, rachunki, spisać bezpieczną umowę kupna-sprzedaży, pamiętać o zabraniu niezbędnej dokumentacji pojazdu:
  • Zulassungsbescheinigung Teil I (Fahrzeugschein) [Zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu część I (Dowód rejestracyjny)];
  • Zulassungsbescheinigung Teil II (Fahrzeugbrief) [Zaśw. o dop. do ruchu część II (Karta pojazdu)];
  • HU/AU-Prübericht/ -Bescheinigung [Zaświadczenie z przeglądu technicznego; musi być ważne w momencie wnioskowania o Ausfuhr-/ Kurzzeitkennzeichen (tablice wywozowe/ tymczasowe)];
  • Kaufvertrag (Umowa kupna-sprzedaży) lub Rechnung (faktura/ rachunek);uwaga: w przypadku płatności gotówkowej należy pamiętać, ażeby wybrana forma zapłaty znalazła potwierdzenie w umowie (np. „Betrag dankend erhalten”, tzn. „Kwotę otrzymano, z podziękowaniem”);
  • Fahrzeugschlüssel (kluczyki pojazdu; najlepiej min. 2 oryginalne komplety).
2/ Strassenverkehrsamt/ Kfz-Zulassungsstelle (Wydział Komunikacji):
a/ zadbać o wyrejestrowanie pojazdu1 wraz z potwierdzeniem (najczęściej adnotacja ze stemplem urzędowym, datą i podpisem w dowodzie ejestracyjnym); w tym celu należy przedłożyć dwa w/w dokumenty (Dowód rejestracyjny, Karta pojazdu), zdać ostatecznie niemieckie tablice rejestracyjne;
b/ wykupić2 Ausfuhrkennzeichen (tablice wywozowe z „czerwonym paskiem/ polem”) łącznie z Kfz-Haftpflichtversicherung [ubezpieczenie OC (zielona karta)] i Kfz-Steuer (podatek drogowy); przedłożyć w/w dokumenty wyrejestrowanego pojazdu, potwierdzić tożsamość (dowód osobisty/ paszport + ewentualnie dokument potwierdzający miejsce zameldowania; przy zakupie na firmę dodatkowo dokument ewidencyjny firmy); podatek drogowy prawie zawsze jest „ściągany” z konta Kupującego przez właściwy miejscowo Hauptzollamt (Główny Urząd Celny) na podstawie wypełnionego wcześniej i podpisanego SEPA-Lastschriftmandat (Polecenie zapłaty); w tym celu należy pamiętać/ mieć przy sobie NRB i BIC/ SWIFT swojego banku; wygodną alternatywą może być zgoda Sprzedającego na późniejsze pobranie z jego konta kwoty podatku w zamian za bieżące przekazanie gotówki.

„Ausfuhrkennzeichen” są jedynymi niemieckimi tablicami urzędowymi, na których zgodnie z prawem i sztuką wraca się zakupionym pojazdem do Polski, jedzie na I przegląd techniczny i zdaje w Wydziale Komunikacji podczas rejestracji pojazdu {9-360-dniowe; 150-200 EUR [łącznie z podatkiem drogowym (Kraftfahrzeugsteuer) za okres ważności tablic 15-dniowych (najbardziej powszechne), na którego wysokość wpływa pojemność silnika oraz norma emisji spalin, a także w zależności od konieczności bądź jej braku wystawienia nowej karty pojazdu (brak wolnego miejsca)], wyłącznie dla pojazdów z ważnym przeglądem technicznym (DEKRA/ GTÜ/ TÜV), wystawione już na nazwisko/ firmę Kupującego}.

1 zbyteczne, jeśli pojazd jest wyrejestrowany już w momencie zakupu;

2 w wykupieniu tablic często pomaga sam Sprzedający (przy okazji wyrejestrowania sprzedanego pojazdu); jest to rozwiązanie wskazane, a niekiedy nawet niezbędne, ponieważ niektóre wydziały komunikacji do wydania tablic wywozowych wymagają bezwzględnie wskazania „poręczyciela”, który niejako gwarantuje uczciwość Kupującego na wypadek, gdyby np. zakupiony pojazd miał zostać wykorzystany na terenie Niemiec do przestępstwa lub choćby wystąpiły jakiekolwiek problemy z późniejszym wyegzekwowaniem mandatu drogowego za przekroczenie prędkości, przejechanie skrzyżowania na czerwonym świetle itp.; oczywiście ewentualna zgoda Sprzedającego na „poręczenie” jest wyłącznie gestem jego dobrej woli i zaufania;

3 niektóre wydziały komunikacji oferują także Kurzzeitkennzeichen [tablice tymczasowe z „żółtym paskiem/ polem” i ubezpieczeniem OC (zielona karta); 5-dniowe, tańsze (70-110 EUR), również jedynie dla pojazdów z ważnym przeglądem technicznym (DEKRA/ GTÜ/ TÜV); co ciekawe zielona karta przy „Kurzzeitkennzeichen“ nie gwarantowała ochrony ubezpieczeniowej OC po przekroczeniu granicy [brak jednolitych przepisów pomiędzy krajami UE i wynikający z tego spór prawny pomiędzy administracją a ubezpieczycielami, ponieważ Kurzzeitkennzeichen są tablicami typowo krajowymi (wewnętrzne), służącymi do jazd próbnych/ przejazdu wyrejestrowanym/ niesprawnym pojazdem na krótkich odcinkach w celu dokonania niezbędnej czynności serwisowej/ kontrolnej (wówczas bez ważnego przeglądu technicznego) i/lub administracyjnej]; niemniej jednak w praktyce nie słychać było o problemach polskich kupujących związanych z ewentualnym regresem ubezpieczeniowym; tak czy inaczej zaleca się nabywanie droższych „Ausfuhrkennzeichen” (jedyne prawdziwe tablice wywozowe służące przemieszczaniu pojazdów pomiędzy państwami);

bez względu na rodzaj tablic Polacy w dalszym ciągu używają niekiedy określenia tablice „celne”; jest to jednak nazwa zwyczajowa (od dawna już nie płaci się cła).
Niezbędne kroki do podjęcia...

W Niemczech (D):
1/ Verkäufer (Sprzedający):
pamiętać o niezbędnej dokumentacji pojazdu:
  • Zulassungsbescheinigung Teil I (Fahrzeugschein) [Dowód rejestracyjny];
  • Zulassungsbescheinigung Teil II (Fahrzeugbrief) [Karta pojazdu];
  • HU/AU-Prübericht/ -Bescheinigung [Zaświadczenie z przeglądu technicznego];
  • Kaufvertrag/ Rechnung [Umowa kupna-sprzedaży/ faktura/ rachunek];
  • Fahrzeugschlüssel [kluczyki pojazdu].
2/ Strassenverkehrsamt/ Kfz-Zulassungsstelle (Wydział Komunikacji):
a/ zadbać o wyrejestrowanie pojazdu1 wraz z potwierdzeniem
b/ wykupić Ausfuhrkennzeichen (tablice wywozowe z „czerwonym paskiem/ polem”);
[9-360-dniowe; 150-200 EUR (łącznie z podatkiem drogowym) za 15-dniowe; niezbędny ważny przegląd techniczny (DEKRA/ GTÜ/ TÜV)];

1 zbyteczne, jeśli pojazd jest wyrejestrowany już w momencie zakupu;

W Polsce (PL):

1/ Akcyza

Stawki (2021):
a/ samochody osobowe spalinowe:
- 3,1% wartości umownej auta z silnikiem do 2000 cm3;
- 18,6% wartości umownej auta z silnikiem powyżej 2000 cm3;

b/ samochody osobowe hybrydowe, w tym „pełne” (HEV), „miękkie” (MHEV; z niewielkim silnikiem elektrycznym zasilającym urządzenia pokładowe, ładującym akumulatory oraz wspomagającym chwilowo silnik spalinowy), „mikro” [z elektrycznym silniczkiem, który stanowi alternator zintegrowany z rozrusznikiem (ISG)], a także typu „plug-in” (PHEV; z możliwością ładowania z gniazdka):
- 1,55% wartości umownej auta z silnikiem do 2000 cm3;
- 9,3% wartości umownej auta z silnikiem >2000 cm3 i jednocześnie <=3500 cm3;
- 18,6% wartości umownej auta z silnikiem powyżej 3500 cm3;

c/ samochody osobowe elektryczne (BEV), dostawcze, ciężarowe oraz motocykle są zwolnione z akcyzy.

Wartości umowne są weryfikowane przy pomocy systemu Eurotax oraz Info-Ekspert (porównanie ze średnimi wartościami rynkowymi).

Terminy:
a/ złożenie deklaracji AKC-U/S: do 14 dnia od dnia przekroczenia granicy (moment powstania obowiązku podatkowego);
b/ zapłata akcyzy: do 30 dnia od dnia przekroczenia granicy.

W celu wypełnienia obowiązku podatkowego należy:
a/ skorzystać z usługi e-ZEFIR [Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)],tj. założyć konto na https://www-2.puesc.gov.pl/, zalogować się, złożyć deklarację AKC-U/S (DEKLARACJA UPROSZCZONA DLA PODATKU AKCYZOWEGO OD NABYCIA WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWEGO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH), czyli formularz wypełnić, wygenerować, podpisać, wysłać, sprawdzić czy otrzymało się UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru);
uwaga: jeśli samochód ma kilku właścicieli, AKC-U/S musi złożyć każdy z nich osobno;

b/ dokonać przelewu (zapłata akcyzy) na specjalny rachunek US w Nowym Targu;

c/ pobrać dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, tj. wpisując nr identyfikacyjny pojazdu (VIN) sprawdzić czy otrzymało się komunikat potwierdzający zapłatę akcyzy, otworzyć/ pobrać i wydrukować (dokument wystawiony automatycznie przez system teleinformatyczny MF, niezbędny do rejestracji pojazdu).

2/ Tłumaczenia przysięgłe dokumentów pojazdu

Wymagane w przypadku:
a/ umowy kupna-sprzedaży/ faktury/ rachunku niemieckojęzycznego;
b/ dodatkowych uwag w adnotacjach urzędowych (Dowód rejestracyjny, Karta pojazdu).

Najlepiej zostawić tłumaczowi wyraźne kserokopie dokumentu/-ów lub w przypadku zgody przesłać skany/ zdjęcia pocztą elektroniczną (oryginały do wglądu w celu porównania).

Cena: 20-200 PLN

3/ I przegląd techniczny

Niezbędne oryginały dokumentów (Dowód rejestracyjny, Karta pojazdu) do wglądu. Niektóre Stacje Kontroli Pojazdów wymagają jeszcze tłumaczeń ww. dokumentów.

Cena: 98 PLN (w przypadku instalacji LPG: 160 PLN)

4/ Rejestracja pojazdu

W celu rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji należy złożyć/ zdać/ uiścić:
- wniosek o rejestrację pojazdu;
- oryginały1 dokumentów pojazdu (Dowód rejestracyjny, Karta pojazdu) wraz z potwierdzeniem wyrejestrowania pojazdu w kraju pochodzenia;
- oryginał umowy kupna-sprzedaży/ faktury/ rachunku do wglądu (pieczątka urzędowa z datą rejestracji i nr rejestracyjnym pojazdu);
- oryginały tłumaczenia/ tłumaczeń przysięgłych dokumentu/-ów pojazdu (jeśli występują);
- oryginał zaświadczenia z I przeglądu technicznego;
- dokument (wydruk) potwierdzający zapłatę akcyzy;
- tablice wywozowe/ tymczasowe (jeśli występują; w przeciwnym razie wymagane jest złożenie oświadczenia o ich braku);
- dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy (jeśli dotyczy);
- opłaty urzędowe.

1ponieważ oryginały dwóch ww. dokumentów zostaną zatrzymane przez WK, warto wcześniej zrobić sobie wyraźne kserokopie (do dokumentacji pojazdu).
Termin: do 30 dnia od dnia przekroczenia granicy.

Cena: 256 PLN (w przypadku standardowych tablic rejestracyjnych)

Uwaga:
- pojazd musi zostać zarejestrowany w ciągu 30 dni od dnia przekroczenia granicy;
- pojazd musi zostać objęty ochroną ubezpieczeniową (OC) najpóźniej w dniu rejestracji!!;
- ww. dokumenty wraz z wnioskiem można także przesłać na skrzynkę podawczą właściwego miejscowo Wydziału Komunikacji za pośrednictwem Profilu Zaufanego;
- do 30 dnia od wydania „miękkiego” Dowodu rejestracyjnego WK wydaje docelowy „twardy”.

W Polsce (PL):

1/ Akcyza
Stawki (2021):
a/ sam. osob. spalinowe:
- 3,1% do 2000 cm3;
- 18,6% powyżej 2000 cm3;
b/ sam. osob. hybrydowe:
- 1,55% do 2000 cm3;
- 9,3% >2000 cm3 i <=3500 cm3;
- 18,6% powyżej 3500 cm3;
c/ sam. osob. elektryczne, dost., cięż., motocykle:
- zwolnione z akcyzy

Wartości umowne weryfikowane przez KAS (Eurotax, Info-Ekspert).

Należy:
a/ złożyć AKC-U/S (14 dni od przekroczenia granicy) poprzez e-ZEFIR (PUESC): https://www-2.puesc.gov.pl/;
b/ dokonać przelewu (30 dni) na rachunek US w Nowym Targu;
c/ pobrać i wydrukować dokument (potwierdzenie zapłaty akcyzy).

2/ Tłumaczenia przysięgłe
Wymagane w przypadku:
a/ umowy niemieckojęzycznej;
b/ uwag w adnotacjach urzędowych (DR, KP).

Cena: 20-200 PLN

3/ I przegląd techniczny
Oryginały dokumentów (DR, KP) do wglądu.

Cena: 98 PLN (w przypadku instalacji LPG: 160 PLN)

4/ Rejestracja pojazdu
Niezbędne (30 dni od przekroczenia granicy):
- wniosek o rejestrację pojazdu;
- oryginały DR, KP (wraz z potwierdzeniem wyrejestrowania);
- oryginał umowy/ faktury/ rachunku (do wglądu);
- tłumaczenia przysięgłe (jeśli występują);
- zaświadczenie z I przeglądu technicznego;
- potwierdzenie zapłaty akcyzy (wydruk);
- tablice wywozowe (jeśli występują);
- potwierdzenie braku obowiązku zapłaty akcyzy (jeśli dotyczy);
- opłaty urzędowe.

Cena: 256 PLN (tablice standardowe)

Uwaga:
- pojazd musi mieć OC najpóźniej w dniu rejestracji!!;
- DR „twardy” (docelowy): 30 dni od wydania „miękkiego”.

co zapamiętać

Przed wyjazdem do Niemiec po zakup auta z ogłoszenia bądź świadoma/-y kilku podstawowych praktyk handlowych (niemiłe niespodzianki, zagrożenia):

• „Zwischenverkauf vorbehalten” – klauzula handlowa dająca sprzedającemu, do momentu sprzedaży pojazdu, prawo sprzedaży komukolwiek (jeśli zdarzy się tak, że nie będzie pojazdu, po który pojechałaś/-eś, dowiadując się wcześniej interesujących Cię szczegółów, nie bądź zdziwiona/-y);
• „Irrtümer/ Druckfehler vorbehalten” – klauzula dająca sprzedającemu prawo pomyłki w tekście ogłoszenia (zdecydowałaś/-eś się pojechać po konkretne auto głównie dlatego, ponieważ opis wskazywał, że miało mieć np. hydropneumatyczne zawieszenie; może się jednak okazać na miejscu, że tego elementu wyposażenia nie ma, a Ty nie powinnaś/ nie powinieneś domagać się jakiegokolwiek odszkodowania);
• „im Kundenauftrag” – informacja wskazująca na to, że pojazd jest sprzedawany na zlecenie klienta, który zostawił np. swoje auto w rozliczeniu przy zakupie nowego/ innego używanego lub sprzedający z różnych względów chce wyłączyć swoje zobowiązania z tytułu rękojmi (kupisz pojazd, który po miłym pożegnaniu stanie nagle 50 km od miejsca zakupu lub np. okaże się później, że ma przebieg 2-krotnie większy niż w ogłoszeniu lub inne wady ukryte i… niestety masz problem, bo nie masz się do kogo zwrócić z roszczeniem odszkodowawczym);
• „Preis excl. 19% MwSt.” – podana cena nie zawiera 19% podatku od wartości dodanej (VAT);
• „Mietfahrzeug/ -wagen” – pojazd służył zarobkowo w wypożyczalni samochodów (nie musi tak być, choć zazwyczaj takie pojazdy są, jak na swój przebieg, bardziej wyeksploatowane; poza tym korzystają z takich aut ludzie o różnych nawykach, skłonnościach i przyzwyczajeniach, którym nie zawsze zależy na odpowiednim eksploatowaniu pojazdu);
• „Airbags offen/ auf-/ ausgelöst” – wskutek wypadku wystrzeliły poduszki powietrzne (z zasady odradzam tego typu egzemplarze, ponieważ do bezpieczeństwa przykładam dużą wagę);
• „Brandschaden” – pojazd poniósł szkody związane z wybuchem ognia;
• „nicht fahrbereit” – pojazd nie jest zdolny do jazdy, bo np. ma uszkodzony silnik/ urwany wahacz przedniego zawieszenia/ dziurawą chłodnicę;
• „nicht verkehrssicher” – pojazd teoretycznie jest zdolny do jazdy, ponieważ z powodzeniem można odpalić silnik, wrzucić bieg i jechać, natomiast nie powinien jednocześnie poruszać się po drogach publicznych, bo np. ma stłuczoną przednią szybę/ reflektor/ tylny kierunkowskaz/ niedziałający klakson/ brak zbieżności kół.
Podstawowe praktyki handlowe (niemiłe niespodzianki, zagrożenia):

• „Zwischenverkauf vorbehalten”
– prawo sprzedaży pojazdu komukolwiek (w międzyczasie);

• „Irrtümer/ Druckfehler vorbehalten”
– prawo pomyłki w tekście ogłoszenia;

• „im Kundenauftrag”
– sprzedaż „na zlecenie klienta” (brak rękojmi, ryzyko wad ukrytych);

• „Preis excl. 19% MwSt.”
– cena bez 19% VATu;

• „Mietfahrzeug/ -wagen”
– pojazd użytkowany w wypożyczalni samochodów;

• „Airbags offen/ auf-/ ausgelöst”
– wystrzelone poduszki powietrzne;

• „Brandschaden”
– szkody powstałe w wyniku pożaru;

• „nicht fahrbereit”
– pojazd niezdolny do jazdy (uszkodzony);

• „nicht verkehrssicher”
– pojazd zdolny do jazdy, który jednocześnie nie powinien uczestniczyć w ruchu drogowym.

gdzie szukać